Beter laat dan nooit, maar hier de eerste dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vanity - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit, maar hier de eerste dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vanity - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit, maar hier de eerste dagen

Door: Vanity Veraar

Blijf op de hoogte en volg Vanity

26 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 1 donderdag 20 november
Vandaag is het de dag dat ik vertrek. Aangezien ik woensdag niet lekker was had ik vandaag nog wat dingetjes die ik moest doen. Nog steeds realiseerde ik mij niet dat ik vandaag echt naar Zuid-Afrika zou vliegen. Op het vliegveld aangekomen had ik nog 2 uur de tijd om alles rustig aan te doen. Ik kon nog gezellig met mijn ouders en zus op het vliegveld wat eten en drinken. Daarna moest het er toch op aankomen en moest ik naar mijn gate toe gaan. Toen werd het allemaal echt, ik moest afscheid nemen en door de douane. Dit ging allemaal super snel en voor ik het wist zat ik al in het vliegveld op naar Frankfurt. Op Frankfurt aangekomen wist ik even niet wat ik moest doen. Ik had geen ticket wel een betalingsbevestiging. Dit bleek genoeg te zijn, maar dit geloofde ik niet. Na het drie keer nagevraagd te hebben was het toch goed. Ik wilde alvast naar mijn gate, zodat ik wist waar ik op moest stappen. Ook al had ik nog 5 uur te gaan. Onderweg naar de gate zag ik een pinguïn die praten en liep. Dit moest ik natuurlijk even filmen, waardoor de pinguïn achter mij aan begon te lopen en zei not walk if you are on your phone, not walk if you are on your phone. Vervolgens ben ik heerlijk gaan eten. De tijd ging super snel op het laatste uurtje na. Er waren 11 mensen die niet op kwamen dagen, waardoor het vliegtuig 15 minuten vertraging had opgelopen.

Dag 2 vrijdag 21 november
Ik heb heerlijk de hele vlucht kunnen slapen op het laatste uurtje na. In het begin ging het allemaal super snel, maar nu duurde het mij echt te lang ik wilde er zijn. Overal last, want in een vliegtuig lig je niet heel comfortabel. Eindelijk aangekomen op het vliegveld. Iemand van de accommodatie aviva-house zou mij oppikken. Er stond een mevrouw op mij te wachten met een bordje waarop stond aviva. Het was een klein vrouwtje die erg enthousiast was. Op weg naar de auto wist ze niet meer waar de auto was. Zij ging de auto verder zoeken en zou mij oppikken op de plek waar ik moest blijven staan. 10 minuten verder kwam ze mij ophalen. Onderweg naar aviva-house heeft zij mij veel verteld over Afrika en het vrijwilligerswerk met kinderen. Moe aangekomen op aviva-house kreeg ik uitleg van Morgan de leidinggevende in het huis en een rondleiding. Ik vont het prettig dat er een duidelijke uitleg van te voren was, maar ik was ook blij toen ik uiteindelijk even kon liggen. Na de uitleg ben ik even gaan liggen, omdat ik in de avond uiteten zou gaan met 7 andere vrijwilligers. In de avond hebben we gegeten bij restaurant gold. Hier hebben we Afrikaanse tapas gegeten. Deze tapas kwamen uit verschillende steden in Afrika. Er werd bij het eten Afrikaanse muziek gedraaid en gedanst.
Ps: Het vrijwilligershuis waar ik verblijf kan je zien via google maps: http://www.aviva-sa.com/aviva-house-google-view.php
Dag 3 zaterdag 22 november
Dit zou een rustig dagje worden die ik ook echt nodig had. In de middag rond 12 uur ben ik met 4 vrijwilligers naar een marktje geweest. Om 3 uur waren we alweer terug in het huis. Vervolgens heb ik een rustig avondje gehad.

Dag 4 zondag 23 november
Weer een heerlijk rustig dagje gehad. De hele dag in het zonnetje bij het zwembad gelegen. In de avond ben ik met een vrijwilliger naar het winkelcentrum gegaan. We hebben hier wat gegeten en zijn naar de bioscoop gegaan. Ik ben vroeg mijn bed in gegaan, want maandag begint mijn eerste werkdag. Spannendd!!!

Dag 5 maandag 24 november
Eerste werkdag:
Vandaag was mijn eerste werkdag. Om 9 uur moesten 6 vrijwilligers en ik bij het project aanwezig zijn. Het project is nog geen 15 minuten lopen van het vrijwilligershuis. Helemaal super. Aangekomen op het project heeft Marie- Ann (vrijwilliger) ons uitgelegd wat de taken zijn als je aankomt. Colleen is de oprichter van TLC en Kendal is haar schoondochter. Kendal zou ons vandaag begeleiden. Kendal heeft wat verteld over het project waarvoor we werken. Ze heeft verteld wat we tegen kunnen komen en met welke mensen we gaan werken zoals; daklozen mensen, kinderen die zijn mishandeld, misbruikt, achter gelaten, vanaf 4 jarige leeftijd al alcohol drinken/ drugs gebruiken, families die in huizen wonen zonder elektriciteit of water en nog veel meer. Kendal heeft ons dit verteld, zodat wij als vrijwilligers weten wat we tegen kunnen komen. TLC bestaat al 19 jaar en wordt erg gerespecteerd door de bewoners in Zuid-Afrika. Als je een TLC shirt draagt krijg je meteen respect van de mensen. Zij respecteren wat TLC doet voor de bewoners om hun een kans te geven inde maatschappij en te helpen een beter leven te krijgen. TLC doet dit voor zowel de kinderen als de ouders en mensen die op straat leven. Als TLC iets signaleert gaan zij op onderzoek uit. Als uit er uit het onderzoek naar voren komt dat het kind niet wordt opgevoegd/ leeft zoals het hoort wordt dit gerapporteerd bij de politie, zodat de politie samen met de sociale werkers hiermee aan de slag kunnen. TLC zit daarom ook achter het politiebureau. Ik moet door het politiebureau lopen om bij het TLC project te komen. TLC is nauw betrokken met het politiebureau en werken samen.
Na deze inleiding van het project moesten we (vrijwilligers) kersbomen, ballen, sterren etc. uit karton knippen. Toen we hier klaar mee waren gingen we naar een township toe waar mensen wonen die geen werk hebben, omdat ze hier naar aan kunnen komen, niet geschikt zijn en mensen die geen geld hebben. De kinderen van deze bewoners zouden de kartonnen kerstballen en dergelijke inkleuren, zodat wij deze in de kerstboom konden hangen. Vervolgens zijn we naar een township gegaan die gebouwd wordt. Deze huizen kunnen gebouwd worden, doordat de overheid dit financiert voor de mensen die huizen hebben zonder elektriciteit/ water. Ik heb gevraagd of ik foto’s mocht maken van de kinderen, ouders het project en dergelijke. Dit mocht. Vanaf morgen neem ik dus mijn fototoestel mee om foto’s te maken van wat ik zie en doe.
Vandaag hoorde ik dat het project op 15 december sluit, omdat ze in Afrika dan zomervakantie hebben. Dit zou betekenen dat ik maar 3 weken vrijwilligerswerk voor dit project kond doen in plaats van 6 weken. Morgen ga ik in gesprek met de leidinggevende van Aviva wat we hieraan konden doen. Toen was het alweer 4 uur en was mijn eerste werkdag alweer voorbij.

Zondag was er een meisje uit Nederland aangekomen. In de avond zijn we bij bayside mall wat gaan eten en zijn vervolgens naar de bioscoop gegaan. We hadden popcorn besteld. Als je zouten of zoeten popcorn wilt hebben staan er bussen, zodat je de popcorn zelf op smaak kan maken. Er zijn verschillende smaken. Heel grappig om te zien.

Dag 6 dinsdag 25 november
Tweede werkdag
Ik had erg veel zin in deze dag. In de ochtend ben ik met Megan (leidinggevende van Aviva) in gesprek gedaan over dat het project op 15 december zal sluiten en ik dan maar 3 weken vrijwilligerswerk kan doen. Zij gaf aan dat dit inderdaad een fout van hun was. Het is een nieuw project die bij AVIVA is gekomen en zij wisten niet dat deze zou sluiten met de feestdagen. Ik dacht ‘nou dit gebeurd niet zomaar dit moet dan maar zo zijn’. Ik zou een ander project kunnen doen na dit project. Helemaal prima.
Aangekomen op het project zou Colleen, de oprichter van TLC ons een training geven. Alleen ging deze dag niet zoals deze moest lopen. De computer deed het niet, waardoor de vrijwilligers en ik geen training konden krijgen. Ik ben een half uur bezig geweest om de computer te maken, maar tevergeefs. Vervolgens ben ik met Colleen in gesprek gegaan over het feit dat TLC op 15 december zou sluiten. Colleen gaf aan dat het project 24 december sluit en ik dus 4,5 week vrijwilligerswerk kon doen in plaats van 6 weken. Helemaal top, hier werd ik erg blij van. Vervolgens heb ik heb lunch voor de kinderen gemaakt, we hebben de kersboom opgetuigd en lintjes gemaakt om uit te kunnen delen op straat. De lintjes zijn voor de mensen die op straat leven en ook hun een kerst gevoel te geven. Rond 1 uur heb ik toch nog een poging gewaagd om de computer te maken. En ja hoor het was mij gelukt. We mochten rond half 2 al naar huis en we zouden training morgen krijgen.
In de avond ben ik met en vrijwilliger ergens Italiaans gaan eten. Wat kan je lekker eten in Afrika zeg mmm. Toen ik heerlijk in mijn bedje lag vloog er een grote mot voorbij bah. Deze heb ik gevangen en naar buiten gegooid. Er is een vrijwilliger in huis die de ramen graag openhoudt, maar nu niet meer. Ik ging na de mot weer verder op mijn pc. Na een poos zag ik iets rechts van mij op de muur lopen. WoW een super grote kakkerlak gadverdamme. Ik ben snel naar de keuken gegaan om een beker en papiertje te pakken, want kakkerlakken maken wij niet dood. Toen ik terug kwam in de kamer had een meisje de kakkerlak weggeslagen. Waarom?? Uh dat weten we nog steeds niet. We moesten de kakkerlak zoeken, want deze was nu verdwenen doordat hij was weggeslagen. Eindelijk gevonden. Bijna in een tas van iemand. Ik heb het glas over de kakkerlak gedaan. Rustig het papiertje eronder geschoven en de kakkerlak naar buiten gegooid. Alle ramen en deuren blijven van nu af aan dicht haha. Vervolgens hoorde ik een gegil van een meisje in de kamer. Nog een mot bah. Deze heb ik ook gevangen en naar buiten gegooigd. Bah gelukkig zijn we voor nu af van de beestjes, but tou never know...

  • 26 November 2014 - 22:48

    AnneClaire:

    Leuk om te lezen Vanit! Is maar goed dat jij er bent om die enge beesten te verwijderen!! Vrijwilligerswerk klinkt mooi maar ook heftig.. Ben benieuwd naar je volgende verhalen! Ps. Wat ben ik jaloers op dat mooie weer daar.. Is hier zo koud! Dikke kus

  • 27 November 2014 - 18:22

    Vanity:

    He mop, Ik en enge beesten haha je kent het:D.

    Het vrijwilligerswerk is super, maar inderdaad shocking. De zomer begint hier volop. heeeeeel erg heet. Ik begrijp dat je jaloers bent:$.

    Foto;s komen eraan, maar mijn pc liep vast gisteren haha.

    xx

  • 28 November 2014 - 21:09

    Marja Veraar:

    Hoi lieverd,
    Wat leuk wat je allemaal meemaakt en wat zit je er fantastisch bij. Superleuk om ook te lezen. Gelukkig weet jij hoe je al die enge beestjes kan vangen... ervaring he? ha ha. Gelukkig kan je nu ook wat langer werken. xxxx mama

  • 29 November 2014 - 08:41

    Papadokulos:

    Hoi lieverd, wat een mooie verhalen al en dan ben je er nog maar pas. Leuk zo'n blog. Ik lees dat je nu ook al ICTer bent? PC doet het weer.. Hier gaat het allemaal goed en de administratie lukt ook prima. Die mama kan toch ook van alles. Gisteren had ik de 1e EMDR dag voor jeugd en kinderen vanaf 0 jaar. Helemaal top die dag. Echter wist ik 98% ook al. ZO werk ik er al jaren mee :-) Vandaag (zaterdag) komen onze vrienden uit Boxtel een dagje bijkletsen. Ik heb uiteraard een heerlijke soep gemaakt en hapjes. HEt zonnetje schijnt een beetje maar het is hier wel ?? 28 graden kouder dan bij jou. :-(
    Ik kijk heel erg uit naar de rest van je belevenissen en 4 januari xxxxx PAPAdePAPA

  • 29 November 2014 - 16:48

    Vanity :

    Hoi mam en pap,

    Wat leuk om te zien dat jullie het hebben gelezen:$.

    Haha ja het is zeker de ervaring met de beestjes haha. Ze waren super blij met me. Ik ben zeker blij dta ik wat langer kan werken, daarvoor ben ik hier natuurlijk.

    Zeker al veel meegemaakt. Er is hier zoveel te doen en te zien, maar dat zullen jullie zelf ook mee gaan maken;). Haha ja veel geleerd op het werk hoe een computer werkt, dus dit was een leuk klusje. En helemaal gaaf dat het werkt haha. Ja trots op haar dat het zo goed gaat. Leuk om te horen!! En gelukkig gaat het goed op het werk zonder mij.
    Ah gaaf zeg die EMDR dag. Haha ja daar sta ik niet van te kijken jij weet er alles vanaf ervaring en kennis die je hebt opgebouwt in de loop der jaren. Gezellig zeg dat die mensen nu een keer bij jullie langskomen. Dat wordt veel lachen gieren en brullen.!!! Ohhh wat zullen julie wit zijn naast mij straks haha.
    Ik ook ik ben al aan het kijken hoe, wat en waar we heen kunnen gaan. Zoveel zin in. xxxxxxxxxxxxxx(L)

    Ps: ik zie dat ik de fotos van de andere helft van de week onder de verkeerde reisverhaal heb gezet. Ik moet nog een beetje uitvinden hoe het werkt haha. Ik ga dit nog even rechtzedtten haha

    xxxx

  • 30 November 2014 - 09:38

    Papadepapa:

    Nou, hier ben ik weer ff. Zondagochtend en super mistig en koud :-( Zal bij jou wel anders zijn :-) :-) Het is 9.30 en maken ons op voor een rit naar Jos en Joche. Gisteren met Katja en Frans was erg gezellig en laat. DIe waren met de Camper is hebben beneden op het parkeer terrein geslapen. Koud en onrustig klusje. De dronken jongeren die langs liepen enzo.. Nou, maak er maar weer een mooie dag van en niet te bruin worden... xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanity

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 7785

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 30 November -0001

Vrijwilligerswerk en Reizen in Afrika

Landen bezocht: