Week 7/8 (ouders op bezoek jeej) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vanity - WaarBenJij.nu Week 7/8 (ouders op bezoek jeej) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vanity - WaarBenJij.nu

Week 7/8 (ouders op bezoek jeej)

Door: Vanity Veraar

Blijf op de hoogte en volg Vanity

05 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 47 maandag 5 januari
Vandaag zouden we een tour maken. Het weer was bewolkt, maar dit is vaak zo in de ochtend. Het begon op het gegeven moment zelfs te regenen, maar in de middag was het opgeklaard gelukkig. Onderweg zijn we van alles tegengekomen. Groep zeelweeuwen in het water, struisvogel langs de weg en aapjes. We zijn bij een struisvogel farm gaan eten en ik heb de struisvogels daar gevoerd. Dat voelde best wel gek die snavel op je hand. Vanaf hier zijn we door gaan rijden naar cape point. Het verste stukje van Afrika. We zijn met een treintje omhoog gegaan en vanaf daar moest je nog een stukje lopen. Wauw at een uitzicht heb je hier zeg ongelofelijk, zo mooi. Er stond een bord en daar kon je op zien hoever Amsterdam vanaf dit punt was. Amsterdam ligt 9635 km van cape point af. We zijn vanaf hier nog heerlijk een stukje gaan lopen op de berg en zijn we daarna terug naar benden gegaan met het treintje. Beneden hebben we een pizza gegeten. Er zaten daar veel vogels. Sommige mensen zullen ze vast voeren. Op het gegeven moment ben ik aan het genieten van het uitzicht terwijl een vogel mijn stukje pizza uit mijn hand pikt en een kras zet met zijn poten op mijn arm om weg te komen. Ik schreeuwen haha. Ik kon het niet geloven dat dit echt gebeurden. Vogels blijven meestal wel op afstand, maar bij mij niet haha. Rond 14.00 uur zijn we verder gereden naar bloukrans voor de pinguïns. Op de weg van cape point stonden er auto’s stil en ja hoor baboons. Een hele groep leuk leuk leuk. Op het gegeven moment zat er een aap naast onze auto die zichzelf aan het verwennen was. Je kon mij en mijn moeder opvegen. Tranen over onze wangen. En ik het filmen het zag er zooo grappig uit. Toen we wegreden wilde ik het filmpje zien en toen was het niet opgenomen slimmm. Heel jammer, maar we hebben de lol in ieder geval in onze gedachten. Uiteindelijk bij de pinguïns aangekomen. Ah wat schattig hoe ze schreeuwen naar elkaar, elkaar beschermen, het water uitkomen en altijd met zijn tweeën zijn. Pinguïns hebben een levenslange liefde. Ze zoeken een vrouwtje/mannetje en blijven hun hele leven bij elkaar. Daarnaast hebben pinguïns geen waterproof vacht als ze net geboren zijn en kunnen ze dus nog niet het water in als ze jong zijn. Terug lopend stond er een pinguïn met zijn rug naar mij toe en ik dacht dit is mijn kans om een pinguïn aan te raken. Ik weet van de vrijwilligers uit het huis dat ze hartstikke fel zijn, dus ik deed het maar snel. Ja ik had er 1 aangeraakt haha. Wat draaide de pinguïn snel zijn nek om zeg. Ze voelen best zacht. Ook mijn vader heeft het geprobeerd haha. Vanaf hier zijn we naar kalk bay gegaan en hebben hier wat gegeten. Hier zagen we een bord over dat haaien gevaarlijk zijn. Het blijft grappig dat je kan lezen wat er staat in het Afrikaans. Er kwam ook een trein langs. Deze is vlak naast het water gemaakt en de mensen hangen er half uit, de deuren staan open heel gek. Vanaf hier zijn we terug gereden en hebben rustig avondje gehad. In mijn backapackers verblijf aangekomen vroegen de jongens waar ik toch de hele tijd ben. Ik ga in de ochtend vroeg weg rond 08.00 uur en kom rond 23.00 uur weer thuis. Ik moest hier zo om lachen en het drong tot mij door dat ik veel doe en dat ik veel met mijn ouders ben, zoals het hoort. Ik had mijn verhaal uitgelegd en toen begrepen ze het. Ze vroegen zich alleen af wat ik dan allemaal doe en dit heb ik toen ook verteld. Ze vonden dat ik leuke dingen deed en gaven aan sommige dingen ook te gaan doen dankzij mijn tips. Kijk dat is leuk om te horen.

Dag 48 dinsdag 6 januari
Vandaag ging ik met mijn ouders de culturele tour doen. Ik had deze al eens eerder gedaan, alleen toen was het op een zondag. Op zondag ga je naar de kerk met de tour en op andere dagen ga je naar het disctrict 6 museum. Ik kon het nu allemaal beter volgen dan de vorige keer, omdat mijn Engels veel en veel beter is. Nog een toevoeging op mijn vorige culturele tour. We gingen nu naar het disctrict 6 museum. Hier vertelde de gids over de apartheid. Wat hij erbij vertelde is dat je verschillende soorten huizen heb. Dit heb ik al uitgelegd. De flatjes waar nu hele gezinnen in wonen, waren eerst voor de mannen. Dit waren werk huizen. De mannen sliepen hier om vervolgens naar hun werk te gaan. De vrouwen leefden ver hiervandaan. Ze mochten de vrouwen alleen in de vakantie tijd opzoeken. Dit was alleen met kerst 2 weken, dus in er werden vaak in dezelfde tijd kindjes geboren. Daarnaast moeten ze altijd hun darm (stupid) boek bij zich hebben. Ook wel een paspoort. Als je deze niet bij je had werd je gearresteerd. In de darm boek staan alle gegevens, persoonlijke gegevens, afkomst, en waar ze vandaan komen. Elke stad heeft een eigen soort darm pass/ kleur. De mannen moeten uit een bepaalde omgeving komen anders mogen ze ergens niet verblijven. Erg verstikkend dus. De vrouwen gingen in opstand in 1955 tegen de darm pass. Ze voelden zich een slaaf met deze pass. In 1960 begonnen alle mannen hun pass te vergeten. Dit betekende dat de lijsten bij de politie groot werden, veel werk en de gevangenissen overvol. De darm pass werkten niet meer om controle op deze manier uit te oefenen op de burgers. Vanaf hier gingen we de township in. Hier ging een jongen ons rondleiden. De jongen van de vorige keer die binnensmonds praten, maar ik kon hem nu iets beter verstaan. We gingen weer bier drinken, zoals ik de vorige keer had gedaan alleen nu bij een andere mevrouw. Hier zaten ook al mannen die gingen kijken wat wij gingen doen. Hij vertelde weer het verhaal alleen nu op in een iets andere manier. Mijn moeder en vader vonden de bier wel lekker. Ik ging het toch weer proberen, want hoe kunnen hun het nou lekker vinden. En weer smaakten het naar ijzer van de emmer, maar deze keer kreeg ik geen buikpijn. We gingen weer verder lopen. Deze keer stonden er mensen die schapenkoppen verkochten. Oh bah wat stonk dat zeg en al die schapenhoofden uhwl dat eet je toch niet. Ze kunnen de kop gekookt of niet gekookt eten. Een mevrouw die er stond liet dit aan ons zien. Bah bah bah. Hierna gingen we naar een huis waar meerdere families inleven en vroeger de mannen. Leuk om nu naar het museum te zijn geweest, want nu begrijp je meer waarom de huisopbouw op deze manier is. Vervolgens gingen we naar de sjamaan/dokter en naar het gedenk beeld. Vanaf hier gingen we naar Waterfront om vervolgens naar het Robbeneiland toe te gaan. Wauw wat stond er een rij zeg. Om 13.00 uur vertrok onze boot. Je zit zeker een half uur op de boot. Onderweg zie je zeeleeuwen zwemmen, heel veel wier in het water en je ziet pinguïns zwemmen. Eerst kregen we een rondleiding met de bus op het eiland. Ook deze gids vertelde over het darm boekje. Dat als ze deze niet bij zich hadden ze hier op het eiland werden vastgezet. De mannen werden elke dag aan het werk gezet. Ze moesten stenen van de ene kant naar de andere kant brengen en de andere dag weer terug brengen. Dat was hun straf. Nelson Mandela wilde een standpunt maken dat zwart, wit en gekleurd gezamenlijk de wereld moeten verbeteren en samen leven. Hij legde een steen midden op de werkplek neer. Ook andere gevangenen deden dit op het gegeven moment. Het werd een grote stapel van verschillende soorten en gekleurde stenen. Dit stond voor het samen zijn van verschillende mensen. Deze stapel met stenen ligt nog steeds zo, zoals de stenen toen zijn neergelegd. Je ziet op de foto een inham in de rotsen. Hier werden door diplomaten les gegeven in lezen en schrijven. Er waren namelijk mannen op het eiland die dit niet konden. Nelson Mandela is begraven in zijn geboorte stad Johannesburg. Sommige mannen werden levenslang in een cel alleen neergezet, zodat zij niet konden communiceren. Deze mensen werden psychisch gek van het alleen zijn. Eens in de zoveel tijd mocht een vrouw en kind de man opzoeken. Naasten familie werd dit vaak niet toegestaan. Er zijn mannen geweest die hebben geprobeerd te ontsnappen, maar overleefden dit vaak niet. Het water is te koud en te ver van het lang om naartoe te zwemmen. Je ziet op het eiland dat ze soms huizen beter hebben gemaakt, omdat ze anders vergaan. Er leven ook mensen op het eiland om het eiland te onderhouden. Vanaf hier werden we naar de gevangenis gebracht. Hier hebben we een rondleiding gehad van een ex gevangenen. De mannen die op het Robbeneiland gevangen hebben gezeten geven deze rondleiding, omdat de informatie over de gevangenis nog beter kan worden overgebracht. Wij hadden een meneer die een eigen mening had en in opstand hierover ging. Hier is hij 5 jaar voor vastgezet. De mannen hadden een buitenverblijf waar ze 1 keer per dag naar toe gingen om aan sport te doen of te niksen. 1 keer per maand werden ze door de zusters onderzocht. De mannen werden altijd wild als de zusters kwamen, want naja die kan je zelf wel invullen. We gingen naar de cellen. Hier zag je nog bedden van de gevangenen, hoe ze douchte, naar de wc gingen etc. Ook stond er een bord met een eetschema. Eigenlijk aten ze vaak hetzelfde en weinig. Op de binnenplaats zag je hoe de mannen aan het werk waren in de binnenplaats. Dit is een andere werkplaats dan waar ik het net over had. Hier zaten de mannen aan elkaar geketend en moesten zittend te werk gaan. Als er een gehoor was in de gevangenis zetten de gevangenen zelf iemand neer die goed is in het bepaalde onderwerp en tegen de rechter in opstand/ te spreken. Er waren veel onderlingen contacten over hun mening van het land en vrijheid. Dit mocht niet, maar hierdoor konden ze zichzelf uitspreken in de rechtszaal door 1 persoon dit te laten doen. We kwamen in de gevangenis van Nelson Mandela aan. De zwaardere eigenlijk moeilijkere gevangen werden hier vastgezet. Met moeilijker bedoel ik dat hun mening over de samenleving zwaardere gevolgen heeft dan de andere. Vanaf hier was onze tour voorbij en heb ik nog even snel een foto gemaakt met de gids/ gevangene. Op de boot ben ik nog in slaap gevallen. Wat was ik moe. We hebben op het strand wat gegeten en zijn vervolgens terug naar het huisje gegaan, want morgen gingen we reizen met de auto een week.

Dag 49 woensdag 7 januari
Vandaag gingen we rijden naar Hermanus spannend. We hadden ons voorgenomen om elke dag niet meer dan 100 km te rijden. Het moet natuurlijk wel leuk blijven en niet vermoeiend. Onderweg kwamen mooie wateren tegen. De zee was blauw blauw blauw heel mooi. Op een weg waar 1000den meeuwen in heet zand zaten lagen er op de weg heel veel dode vogels. Dit had ik nog nooit zo gezien. We zijn even gestopt om naar het water toe te lopen. En er lach super groot wier op het strand. De stengels hangen er nog aan. We zijn weer verder gaan rijden. We wilden bij het strand wat lunchen dus is mijn vader ergens afgeslagen. We kwamen wel dichter bij het water, maar niet bij het water haha. Het was een stadje van niks, alle huizen stonden te koop en wij begrepen wel waarom. Er was helemaal niks in deze omgeving. We zijn er maar uit gereden. Toen zagen we een aapje, dus zijn het aapje achterna gegaan, want die vinden we toch wel heel leuk. Er klom er een op het dak en die begon te brullen. Wauw heel gaaf. We zijn de weg weer op gegaan en toen zagen we een hele groep met apen en kleintjes. Ze liepen met ze allen naar het stadje toe, liepen naar de huizen en klommen op de daken. Nu begrepen we nog meer waarom alles te huur stond. Je kan niet eens even rustig in je tuintje zitten met al deze apen. We zagen ook dat er 1 grote aap op een andere klom. Het duurde een paar seconde en toen was het al klaar haha. We zijn weer verder gaan rijden en toen kwamen we bij ‘side of waaygat’ aan. In dit stadje werden vroeger de walvissen naar afgevoerd. Er stond hier een grote fabriek en een haven voor de boten met walvissen. Ook waren er hier pinguïns. Deze hebben we natuurlijk weer even bekeken. Ze blijven leuk. We hebben hier geluncht en hebben even uitgerust/ benen gestrekt etc. Dit was onze laatste stop tot het verblijf. Eindelijk aangekomen bij het verblijf. Wauw wat een mooi verblijf en wat was ik blij dat Megan van Aviva dit geregeld had met mij. Helemaal iets voor mijn ouders. We hadden een lief, schattig, knus huisje. Het thema van het huisje was zee en strand. En aangezien mijn ouders aan het strand wonen was dit helemaal goed en super leuk. Er was ook een heerlijk zwembad bij met uitkijk op een berg. We hebben hier heerlijk uitgerust en zijn gaan zonnen. Ook heb ik gebeld en gereserveerd voor de safari voor overmorgen en mijn vader heeft gebeld voor een verblijf. Op woensdag is er een markt in Hermanus dus hier zijn we in de avond naartoe gegaan om wat te eten. Ah wat was dit leuk zeg. Eigenlijk tot nu toe was alles super leuk met mijn ouders. Het marktje had verschillende eettentjes. We hebben een wijntje genomen, wat te eten en zijn op een hooibaal gaan zitten. Er kwam op het gegeven moment een meneer bij ons staan die uit Kaapstad kwam heel toevallig en net uit Amsterdam is gekomen. Heel toevallig. We zijn hierna bij het strand nog een kopje thee/ koffie gaan doen en vervolgens naar bed gegaan, want morgen de grote dag!!!!

Dag 50 donderdag 8 januari
Oeh spannend vandaag gingen we met haaien zwemen. Wat was ik zenuwachtig, want ik ben als de doods voor haaien. Waarom ik dit doe, misschien kom ik wel van mijn angst af. Ik heb ooit een keer een kleine haai aangeraakt in Nederland en toen was ik voor 2 a 3 jaar niet meer bang, dus wie weet. Na een uur anderhalf uur rijden kwamen we aan waar we met haaien gingen zwemmen. We kregen eerst een introductie, ze hebben ons opgemeten voor de pakken en vervolgens gingen we op de boot. Heerlijk om lekker op de zee te dobberen. Iedere boot heeft zijn eigen kooi die al in het water ligt. Deze ligt hier altijd vast en ze hebben dus altijd dezelfde plek. Haaien zijn meer actief in warm water en in de zomer is het water koud en in de winter warm. Heel gek, maar in de winter zal je dus meer haaien zien. We hadden al snel een haai bij onze boot. Gaaaf en groot. Zo zien ze er eigenlijk niet zo eng uit. Ook hadden we een mandela rog. Als deze rog aan kwam zwemmen dan ging de haai weg, want deze is dus bang voor de rog. Ik vond de rog spectaculairder dan de haai haha. De mensen die er werken vonden dit natuurlijk niet leuk, want die werken hier voor de haaien, maar mij maakt dat niks uit. Toen konden mijn vader en ik eindelijk het water in. Het water was troebele en je kon slecht zien. Ik heb en schaduw van een staart gezien dat was het, maar het idee dat je erbij in een kooi zit was heel gaaf. We hadden uiteindelijk 4 haaien bij de boot gehad en de grootste was 3,8 meter. Wauw heel gaaf.
We zijn via het binnenland terug gereden. Hier hebben we een boer gezien met koeien, landschap en veel hobbelwegen haha. In de avond hebben we bij het huisje wat gegeten en zijn vervolgens gaan slapen.

Dag 51 vrijdag 9 januari
Vandaag gingen we het Aquila park. Aquila is de stekel van een stekelvarken, daar is het park naar vernoemd. Het was een lange rit en we zijn nog even verkeerd gereden, maar waren uiteindelijk aangekomen. Bij aankomst kregen we champagne. Wat een mooi park en verblijf was dit. We konden heerlijk nog genieten bij het zwembad, we hebben een lunch gekregen en gingen daarna op safari. Wauw deze safari ziet er voor nu al veeeeel beter uit dan waar ik eerst was. Het was erg warme en zonnig. Dit betekend dat de dieren zich meer zullen verschuilen voor schaduw. We hebben alsnog super veel dieren gezien en de big 4. Alweer geen luipaard. Er waren 2 olifanten. Dit was wel heel leuk die liepen achter onze auto aan. Ik vond deze safari leuker dan mijn vorige, omdat ik deze met mijn ouders deed en dit blijft toch het leukste om het te kunnen delen met de mensen die je kent. We zijn na de safari weer heerlijk bij het zwembad gaan zitten en zijn vervolgens naar Fransschoek gereden. Het verblijf waar we zaten zat een boerderij bij met dieren. Mijn vader was ziek geworden door het vele rijden. Het vergt ook veel energie rijden en alle indrukken die op je af komen. Mijn vader ging uitrusten. Ik ben gezellig met mijn moeder rond gaan lopen en we hebben lekker gekletst. Heel heel heel heel lang.

Dag 52 zaterdag 10 januari
De hond bij het verblijf heette castle. Deze liep mij de hele tijd achterna. Goede energie had ik dacht ik zo. In de ochtend toen ik mijn bed uitkwam stond de hond voor de deur, liep met mij mee naar het eten, toen ik eten pakte bleef hij naast mij staan, liep ik naar de tafel en ging zitten dan ging hij naast mij zitten, ging ik buiten een kopje thee doen dan ging de hond naast mij zitten. Haha heel schattig en grappig. Mijn vader was gelukkig beter. We hadden besloten om verder te reizen, want je kan hier alleen chocola en wijn proeven. Daar staat Fransschoek om bekend. We wilden toch een stukje van Fransschoek zien en zijn het stadje ingegaan. Er was een marktje daar hebben we wat rondgelopen, zijn de kerk ingegaan en hebben wat gedronken. Vanaf hier zijn we naar Stellenbosch gegaan. Ik heb gereden naar Stellenbosch. Heel gek zo aan de andere kant van de weg, stuur aan de andere kant, maar het ging super goed. In Stellenbosch hebben we weer wat rondgelopen en zijn we wat gaan eten. Stellenbosch is een studentenstad met veel universiteiten. Het is een erg leuk stadje en het eten is weer heerlijk. Je kan toch heel goed eten in Zuid-Afrika, maakt niet uit waar je bent. Na de lunch zijn we naar Bloubergstrand gereden. Hier zouden we 1 dag slapen, omdat we niet een dag eerder konden bij het andere verblijf. Ik herkende de weg, want dit was de weg van mijn vrijwilligersverblijf bij Aviva. Hier zijn we even een kijkje gaan nemen. Toen zijn we naar ons verblijf gegaan en toen we aankwamen was er niemand. Uiteindelijk deed iemand het gek open, zodat we naar binnen konden. Dit was iemand die ook in 1 van de appartementen sliep. Iemand verhuurde zijn huis/ extra huis hier. Toen we binnen waren ging het hek dicht, maar de gene waarvan we het verblijf huurde was er niet. Heel slim we stonden voor het hek. Ik ben over het hek geklommen om bij de buren aan te bellen misschien wisten die iets. Nee die wisten van niks. Haha nu stond ik aan de ene kant en mijn ouders aan de andere kant heel grappig. Een uur later kwam de eigenaar eindelijk aan. Wat een gedoe, maar wel heel grappig. In de avond zijn we naar eden on big bay gegaan en hebben we pizza gegeten mmm. Hier had je een mooi uitzicht op de tafel berg en de zee. Terugrijden hebben we nog een mooie zonsondergang gezien.

Dag 53 zondag 11 januari
We waren rond 15.00 uur welkom in ons andere verblijf. We zijn dus eerst naar het strand gegaan. We konden het moeilijk vinden want we waren ergens verkeerd ingegaan haha. Aangekomen op het strand zijn we lekker gaan zonnen. Ik was een beetje chagrijnig en dit was ook te merkken. Ik had niet lekker geslapen, dus was niet lekker mijn bed uitgekomen. Ik vond dit jammer, want dit wilde ik niet. Ik kon het moeilijk wegkrijgen, dus moest gewoon even rusten. In de middag was ik weer helemaal gezellig en leuk gelukkig! Na het strand zijn we via het strand de golfbaan opgegaan en hebben bij de golfclub wat gedronken. Dit mag natuurlijk niet op deze manier, maar daar kwamen we later pas achter. Toen ik naar het toilet toe ging zag ik dat er kledingvoorschriften waren. Alles wat ik aanhad was ongepast haha. Geen slippers, korte broekjes, strandkleding haha. En ook mijn ouders hadden dit aan. Toen ik van het toilet afkwam zie ik dit tegen mijn ouders. Mijn vader wist het,w want die golfde vroeger veel. Na ons colaatje zijn we naar ons verblijf gegaan. Bij de auto staan vaak donkere mensen te wachten en die letten op je auto. Wil je je auto gewassen hebben dan doen ze dat voor je. Tankstation wassen ze je ramen en tanken ze voor je. Dit is hele handig voor in Nederland haha, want ik en mijn auto wassen gaat niet altijd samen. We zijn naar het verblijf gereden 5 minuten hier vandaan. De eigenaren van dit verblijf zijn Nederlands. Ze hebben een jongetje geadopteerd uit Afrika. Dit jongetje heet Tom. En wat is Tom om op te vreten, wat een schattig stemmetje en een leuk knulletje. Hij vroeg de hele tijd of we kwamen zwemmen. Dit wilde ik natuurlijk wel. Ik heb 1,5 uur met hem in het water gespeeld. Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik zo bezig ben met een kleintje en er plezier in had. Dit drong tot mij door. Leuke ervaring. Uiteindelijk stonden we allebei te bibberen en klappertanden dus gingen we er maar uit. Ik heb gedoucht en in de avond zijn mijn ouders en ik naar het winkelcentrum gegaan. Omhoog lopend was er een trap en iets voor de rollators met een muurtje ernaast. Mijn vader en ik kunnen het natuurlijk niet laten om een grap uit te halen. We zijn bukkend langs het muurtje gegaan. Haha mijn moeder loopt door en kijkt achter zich en ziet ons niet meer. Die dacht dat ze verkeerd gelopen was hahahahaha. Het blijft leuk. We hebben wat eten gehaald in het winkelcentrum voor de volgende dag. Terug lopend zagen we een leuk vis eettentje. Hier zijn we wat gaan eten. Toen we klaar waren met eten gingen mijn ouders weer even gek doen zoals gewoonlijk. We hadden papieren placemats en daar kan je natuurlijk hele leuke dingen mee maken. Vliegtuigje, spelletje vouwen, hoedje van papier haha. Nou we hebben ons uitgeleefd en de obers en de mensen die er zaten, zaten ons ook goed aan te kijken wat we deden. Toen onze ober kwam gaven we aan een oberhoed voor hem te hebben gemaakt. Haha oh dit is echt wat voor mijn ouders. Ik kwam niet meer bij.

Dag 54 maandag 12 januari
We waren een beetje aan het twijfelen wat we vandaag gingen doen. Gingen we wel of niet naar de Bosjesmannen. We waren namelijk wel moe, maar het leek mij wel leuk om te zien hoe de Bosjesmannen leefden. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om het wel te doen. Het was een rit van een uur. Onderweg zag ik de settlements waar ik heb gewerkt. Leuk om dit aan mijn ouders te kunnen laten zien. Onderweg zagen we veel struisvogels, zoals gewoonlijk. Zo spectaculair waren ze niet meer haha. We zagen ook in de lucht boven de zee rare wolken hangen. Hier hebben we zijn we naartoe gereden. Het was een soort smok/ mist in de lucht. We Weer verder gaan rijden en ik was in slaap gevallen. Toen ik wakker werd zagen we een raar beestje lopen. We konden het niet goed zien, wnt het was snel maar volgens ons was het een stekelvarken met zijn stekels omlaag. Toen mijn vader vroeg waar het was waren we er al voorbij haha, maar ik lag toen te slapen dus niet gezien. We moesten dus terug rijden. Aangekomen bij Kwa Zu. Het zag er erg leuk uit en we konden de tour doen. De tour was lopend. We zijn eerst een kopje thee/ koffie gaan drinken. We zagen een vogel in de boom die ik wilde fotograferen, maar toen zag ik een sprinkhaan. Veel interessanter natuurlijk. Het had rode poten heel apart. We kregen de rondleiding. Hier vertelde hij over de geschiedenis van de schilderijen die er hingen en we moesten vervolgens in een klaslokaal gaan zitten. Hier vertelden hij hoe de verschillende talen in Afrika zijn ontstaan en de klik geluiden. Iedere stam van de Bosjesmannen moest Afrikaans of Engels kunnen spreken, zodat als ze op pad gaan de mensen erbuiten elkaar konden verstaan. We gingen vervolgens naar buiten en hier was een schilderij gemaakt hoe de Bosjesmannen van het begin tot het eind hebben geleefd. Eigenlijk wat er met hun is gebeurd is wreed en kan niet. Toen de blanke in Afrika kwamen en de zwarte mensen zagen vonden zij dat zij anders waren. Zij leefden anders en hadden een andere kleur. De blanke hadden dit land ontdekt met deze soort mensen erbij. De blanken pikten hun land in en gaven aan dat als zij gingen jagen op dat land op dieren zij hiervoor gestraft werden. Ook vonden ze dat de donkere mensen geschoold moesten worden, dus dit werd gedaan. Toen ze de donkere mensen drank gaven zagen zij dat ze hier niet tegen konden. Ze hadden dit nooit gedronken dus voelden het snel. Ook waren ze makkelijker in de greep te houden en luisterden ze. De blanke bleven ze drank geven en hierdoor regeerde de blanke over de donkere mensen. Onvoorstelbaar. De donkere mensen werden hierdoor slaaf. Ze wisten niet waarvoor ze tekenden, omdat ze er niet bij waren. beetje voor beetje werd hun land het land van de blanke mensen. Ik legden de link naar de Town ships dat deze mensen niks hebben en veel drinken, dit komt hier vandaan. Verder lopend vertelde de jongen allemaal verschillende genezingen van planten. Ook vertelde hij hoe ze vroeger konden zien of het mooi of slecht weer werd. Termieten maken namelijk een cirkel rond hun hol met gekleurde steentjes. Elke kleur staat voor iets en het is altijd maar 1 soort kleur die ze neerleggen. Aangekomen bij hoe de Bosjesmannen leefden werd er verteld over de spullen die de Bosjesmannen bij zich hadden. Een mevrouw vertelde dit in de klik. Er was ook een kleine pijl en boog. Als de man deze op de kont van de vrouw schoot, omdat hij wilde dat zij zijn vrouw werd. De vrouw kon deze laten zitten en dan was er in de avond een ritueel, wilde ze dit niet haalde ze deze uit haar kont en gaf deze terug. Er was ook een bosje waar wit spul uitkwam wat giftig was. Wat er door mij om ging. Als er oorlog komt of iets deze mensen kunnen makkelijk overleven, omdat ze alles nog weten van elke plant en dit wordt nog steeds overgedragen. Interessante dag en we waren blij dat we zijn geweest.
In de avond hadden we een BBQ bij mijn vrijwilligershuis. Iedereen wilde namelijk graag mijn ouders ontmoeten. Wij hebben eten en drinken gehaald en we hebben een super gezellige avond gehad. Mijn ouders genoten en zagen dat ik het hier erg naar mijn zin had. Het zijn leuke en lieve mensen die ik heb ontmoet in dit huis.

Dag 55 dinsdag 13 januari
Vandaag hebben we een lekker rustig dagje bij het strand gedaan en we hebben de auto gewassen. De wasstraat was kapot dus dan doen ze het zelf met de hand. Half uur wachten, een uur wachten, anderhalf uur wachten. Na 2 uur waren we er wel klaar mee en gaven aan dat het zo wel goed was. Het was een huurauto dus het hoefde alleen even afgespoeld. Ze stonden er raar van te kijken dat we dit zeiden, maar we wilden nog wat aan onze dag hebben. We hebben salade gehaald bij de supermarkt en hebben wat gegeten bij het verblijf.

Dag 56 woensdag 14 januari
Vandaag was de laatste dag dat mijn ouders er waren. Jammer, maar ook weer goed. Ik heb erg genoten van hun gezelschap, ik heb heel veel gelachen en het super leuk gehad, maar het was weer tijd om alleen verder te gaan. We vonden het allemaal goed zo. Het waren genoeg dagen. In de ochtend waren we aan het eten en Tom kwam er gezellig bij zitten. De vader gaf zijn bordje met eten, zodat hij met ons kon eten. Dit zou hij normaal niet hebben gedaan, maar hij zag dat wij van zijn gezelschap genoten. Ook wilde ik nog een foto met Tom dus mooie gelegenheid zo. Mijn moeder heeft hem eten gegeven, want zelf ging dat niet helemaal goed. Dit deed zei op de manier hoe ze dit bij mijn zus en mij ook altijd deed. We hebben hem ook wat drinken en fruit gegeven. Ah wat een schatje zeg. We zijn hierna wat gaan drinken aan het strand en vervolgens op het strand gaan liggen. Wauw het was volgens mij 40 graden. De zon deed zoveel pijn en de ze was te koud haha. We zagen in de golfen zeeleeuwen zwemmen, dit zag er gaaf uit zeg. Rond 13.30 had ik een afspraak bij de dokter voor de malaria pil. Toen dit allemaal geregeld was hadden we besloten om naar Waterfornt te gaan, want dit blijft de leukste plek. Hier hebben we heerlijk sushi gegeten en toen zijn we naar mijn verblijf gegaan. Hier hebben mijn ouders nog lekker kunnen douche, kopje koffie/ thee gedronken en ze zijn rond 21.30 uur weggegaan. Deze keer had ik er minder moeite mee. In Nederland was het lastiger. Nu wist ik wat mij te wachten stond. Ik had met een vriend (Eric) afgesproken in de stad, waarmee ik ging stappen.

Dag 57 donderdag 15 januari
Ik was zoals gewoonlijk vroeg wakker. Ik heb een ontbijtje gemaakt en er zat een jongen uit Israël en Zimbabwe aan tafel. Vervolgens kwam er nog 1 uit Bosnië/Duitsland is een mix en Frankrijk bij zitten. En er kwam een meisje uit Zwitserland bij. Heel gezellig en allemaal verschillende nationaliteiten. Grappig! We hebben ongeveer 3 a 4 uur met elkaar aan tafel gezeten, want we waren allemaal niet vooruit te branden. We zijn vervolgens met zijn alle naar Waterfront gelopen, omdat de jongens kaartjes moesten halen voor het Robbeneiland. Gelachen, gekletst en veel foto’s gemaakt. Rond 18.00 uur ben ik gaan douche en ben ik in de avond met Eric een vriend van mij die in Afrika woont wat gaan eten.

Dag 58 vrijdag 16 januari
Vandaag ben ik in de ochtend bij het zwembad gaan relaxen wachtende op Eda het meisje uit Zwitserland. We zouden vandaag naar het Aquarium gaan, omdat ze zeggen dat dit heel spectaculair is. Rond 14. 00 uur kwam ze aan haha. Ze houd van uitslapen. Wauw het Aquarium was inderdaad spectaculair en we hebben leuke/ grappige foto’s gemaakt. Na het Aquarium zijn we naar het bierhuis gegaan waar vrienden van haar waren. Hier hebben we wat gedronken en we zijn vervolgens naar die jongens hun huis gegaan. Deze 2 jongens komen uit Zwitserland, vandaar dat eda ze kent en zijn in Kaapstad gaan wonen. We hebben daar een filmpje gekeken en in de avond zijn we naar onze slapplek gelopen. Er stond een bus voor de deur haha die was zo grappig. We kwamen niet meer bij tranen over onze wangen. Ik kon er zelfs geen foto van maken, zo grappig.

Dag 59 zaterdag 17 januari
Ik ben vandaag naar get politiebureau gegaan, omdat mijn zonnebril is gestolen op de dag dat ik op safari ging. 27 december.. Voor de verzekering moet je dan aangiften doen. Ik werd allereerst ergens anders naar toegestuurd op het politiebureau. Toen weer en weer. Heel irritant, want uiteindelijk stond ik achterin de lijn waar ik als eerste stond. Het duurde zo lang ik heb drie uur moeten wachten, voordat ik aan de beurt was. Vervolgens ben ik naar de green market sguare gegaan om met eda te winkelen. Voor mij was dit natuurlijk al te laat. In de avond zijn we samen uit gegaan.

Dag 60 zondag 18 januari
Vandaag ging ik naar een ander verblijf. Het verblijf dat activityinternational voor mij geregeld had. Allereerst hadden ze mij het adres van het vrijwilligershuis gegeven, waar ik niet op de lijst stond. Heel gedoe en goed begin. Ik had vandaag erge hoofdpijn en was moe, dus dit was niet een goed moment. Uiteindelijk ben ik naar het goede verblijf gebracht. Ik ben rond 13.00 uur lekker mijn bedje ingesprongen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanity

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 7815

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 30 November -0001

Vrijwilligerswerk en Reizen in Afrika

Landen bezocht: