Week 5 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vanity - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vanity - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Vanity Veraar

Blijf op de hoogte en volg Vanity

22 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 33 maandag 22 december
Zeventiende werkdag
Aangezien mijn vrijwilligerswerk klaar was had ik besloten om deze week dichter bij de stad te verblijven. Ik had nog steeds mijn geld niet van AVIVA, maar zij gaven mij aan dat dit goed zal komen. Dit geloofde ik niet helemaal, maar ik heb toch de stap gezet om naar de stad te gaan. En van het geld wat ik terug zou krijgen een kamer genomen.
Colleen had gevraagd of ik vandaag en morgen ook nog wilde komen. Dit wilde ik al te graag, want hiervoor ben ik in Afrika. We zijn naar de settlement wolferivier gegaan. We hebben verschillende activiteiten gedaan. Ik met de kleintjes gaan tennissen. Wat leuk om dit te doen. Elke keer het geknutsel had ik wel gezien. Leuk sport. Ik ben om en om met ze gaan tennissen super super leuk zeg. Een top ene laatste dagje zo. De kinderen lachten, iedereen genoot en dit is waarvoor je het doet. Om de kindjes even ergens anders aan te laten denken, hun kind te laten zijn zoals het hoort.

Dag 34 dinsdag 23 december
Laatste werkdag
Ik ben vanochtend vanaf de stad naar mijn werk gegaan. Dit was ongeveer een reis van 1,5 uur. We zouden vandaag naar Atlantis gaan. Colleen wilde dit eigenlijk niet, omdat het nu in deze tijd erg gevaarlijk is daar. De mensen drinken veel en hebben messen/ pistolen etc. ze denken niet na en hebben liever niemand op hun grond hebben dan. We moesten ongeveer 2 uur rijden om er te komen, vandaar dat we om 10.00 uur er al naar toe gingen. Aangekomen was het nog best rustig. De kindjes kwamen aanlopen en we konden rustig ons ding doen. Allereerst hebben we eten uitgedeeld. Dit ging goed. Je zag dat er verschillende oudere drinken waren, maar ze waren gelukkig niet vervelend. Ze deelde goed met elkaar dus dit was fijn. Na het eten uitdelen gingen we de cadeaus uitdelen en zingen zoals gewoonlijk. Ook de ouders kregen iets,, omdat we genoeg cadeaus hadden. Sommige ouders zeurden waarom hun kind niks kreeg. De kinderen onder de 3 jaar kregen niks, omdat er schoolspullen inzaten en deodorant. Dat is wat een kind onder de 3 niet nodig heeft. De ouders waren het hier natuurlijk niet mee eens, omdat als hun kind wat krijgt zouden ze het zelf gebruiken. Vandaar maakten ze er zo een probleem van. Toen ik kindjes hun handen zag wassen viel mij iets op. Er lagen naast het kraantje 10000den condooms. Goed dat de ouders dat doen, maar om het allemaal bij een kraan op de grond de gooien kon ik niet bij. Nadat we alles hadden gedaan waren we klaar. Colleen heeft ons naar het strand gebracht om nog gezellig een ijsje te eten met elkaar. Super lief. Vervolgens zijn we thuis gebracht. Ik ben terug naar de stad gegaan, omdat ik daar nu natuurlijk verblijf. Ik ben eerder uit de bus gestapt om nog lekker rond te lopen bij waterfront. In de avond niks gedaan.

Dag 35 woensdag 24 december
Vandaag had ik heerlijk een dagje alleen, dus ben ik de table mountain gaan beklimmen. Dit was de eerste keer dus ik had er zin in. Ik ging om 10.00 uur weg van mijn verblijf en om 11.45 begon ik pas met de berg. Wat een reis om er te komen zeg. De eerste 10 minuten waren heel zwaar, maar daarna ging het wel. Dit is elke keer zo als ik een berg ga beklimmen, want dan moet je lichaam er even aan wennen denk ik. Op de berg heb ik een groepje mensen ontmoet die officeel uit dubai kwamen ze waren moslim. Dit was erg interessant want we hebben over onze verschillende denkwijze gepraat. Heel leuk om dingen van hun te horen wat zij wel/ niet doen. Hij vertelde dat hij getrouwd is geweest en twee kinderen heeft. Hij is nu 25. Hij trouwde met zijn ex toen zij 16 jaar was. Het is dus zo dat als ze getrouwd zijn mogen ze met elkaar naar bed, maar als ze scheiden moeten ze weer wachten totdat ze getrouwd zijn. Dit vond hij soms wel lastig, maar het is zo. We hebben samen wat gegeten op de berg. Hun aten allemaal chips, omdat ze niet weten hoe het vlees is bereid en dat mogen zij dan niet. Een uurtje later zijn we weer naar beneden gegaan. Hij moest naar de wc, dus ik zei nou het kan hier overal. Hij gaf niet echt antwoord, maar gaf aan dat dit niet kon. Hij zei beetje stom maar ik kan dat niet want mannen moeten zitten als ze naar het toilet gaan, want dan plassen ze beter uit. In de moslaam is het zo dat alles zuiver moet zijn het eten, maar dus ook hun lichaam en dit stukje van het toilet dus. Ik vond dit interessant om te horen, want hier denk je zelf eigenlijk nooit bij na. Onder aan de berg aangekomen zijn waren we eerder beneden dan zijn broer die met de kabel naar beneden gingen. Yeah dat hadden we goed gedaan. Vervolgens zijn we naar huis gegaan en heb ik wat eten gehaald. Ik wist dat er een Braai (BBQ) zoals ze het hier noemen in de hostel was. Ik kreeg allemaal berichtjes met fijne kerstavond, foto’s toegestuurd van hun avonden en toen keek ik hoe ik erbij zat. Ik zat bij mensen die ik niet kon, omdat ik naar een ander verblijf ben gegaan, geen cadeautjes, een boom van niks pff ik voelde mij nu toch wel heel eenzaam ik wilde nu graag thuis zijn. Als ik bij het vrijwilligershuis was hadden we het ook niet gevierd want de Amerikanen kennen heet niet 3 kerstdagen. Ze kennen alleen de 25ste. Het was wel een gezellige braai, maar het voelde toch niet als kerst.

Dag 36 donderdag 25 december
Jeej vandaag ging ik naar het vrijwillgershuis voor kerst. Ik hoopte dat het vandaag meer kerst zou zijn. Aangekomen bij het huis voelde het alsof ik thuis kwam. Ik kwam binnen en het was super versiert en ik voelde meteen de kerstsfeer. Ik had er zin in. Ik had het hele huis versiert een paar dagen geleden dus dat maakte het extra leuk. Iedereen was nog aan het werk dus het was erg rustig. De elektriciteit was ook nog uitgevallen heel fijn. Dit is normaal in Afrika. Elke week valt de elektriciteit 3 uur uit om stroom te sparen, zodat ze stroom hebben in de winter. Het wordt alleen steeds meer in 1 week tijd. Ik had nog niks gegeten, maar doordat de stroom was uitgevallen kan je niks bestellen en de kassa’s in supermarkten werken ook niet. Ik had gelukkig nog crackers liggen in het huis dus heb ik dat maar gegeten. Vervolgens kwamen om en om de andere vrijwilligers thuis. Allemaal in de feest feeling. Zo gezellig helemaal leuk. We hebben de braai aangestoken, borreltjes erbij en we hadden een super avond. We zijn na het eten naar een paar vrienden gegaan die een feest gaven en hebben daar een gezellige avond verder gehad. Ik heb in het vrijwilligershuis geslapen, want ik vond het onzin om zo laat nog naar huis te gaan met de taxi.

Dag 37 vrijdag 26 december
Ik ben vandaag met een meisje uit het vrijwilligershuis in de stad wat gaan lunchen en vervolgens hebben we de lionshead beklommen. We zijn deze keer via de andere kant de berg op gegaan. Ondanks dat het dezelfde berg is beleef je het toch weer op een andere manier, door het andere pad die je beloopt. Rond 8 uur was ik weer bij Ashanti (verblijf) aangekomen. Een jongen kwam naar mij toe of ik mee wilde naar de dragshow. Ja waarom niet leuk. Ik dacht eerst dat het een draken show was haha, maar nee het zijn mannen die als vrouwen verkleed zijn die een show geven. Wat een belevenis. De hele avond in gaybars geweest 1 lesbiennebar. Super leuk. En de jongen stond versteld, want normaal als hij meisjes meeneemt willen die na een half uur weg, omdat ze geen aandacht krijgen van jongen. Maar ik stond lekker de kletsen met ze, te dansen en kreeg zelfs een drankje aangeboden. Hij begreep er niks van, maar vond het super gezellig. Wat een leuke avond.

Dag 38 zaterdag 27 december
Vandaag een weekend op safari. Het begin ging al goed. Ik zou om 05.30 op worden gehaald, maar er stond niemand. Om 06.00 uur heb ik ze gebeld en ze gaven aan dat ik niet klaar stond. Ik stond zeker wel klaar. Megan van aviva had doorgegeven dat ik bij ashanti gardens was, maar dit moest ashanti greenpoint zijn. Heel handig en wat een gedoe, want ze wilden mij niet meer ophalen. Ze waren al een uur verder en anders hadden ze achterstand met de reis. Ik wilde mee, ik had betaald en daarbuiten zat er iemand in de auto waarmee ik deze reis zou doen. Na veel gedoe en dicussie hebben ze mij om 08.00 uur op gehaald. Hoppa daar gingen we spannend. Het was een reis van 6 uur om er te komen. Pff veel en veel te ver, wat was ik moe zeg. Aangekomen zouden we eerst met de leeuwen gaan lopen. We hadden een gewone leeuw en een witte leeuw. De witte leeuw zie je niet vaak en hier hadden we geluk mee. Deze leeuw had al een tijdje niet meegelopen. Achteraf hoorde ik dat deze niet mee liep, omdat deze twee mensen heeft gegrepen. Deze leeuwen worden niet gedrogeerd, ze worden gelokt met voer. Ze zijn dus gewoon wild. Ik vond het dood eng en dit was ook te zien haha. Corie waarmee ik was moest zo om mij lachen. Ik liep in een licht bruin pakje, dezelfde kleur als de leeuwen en op mijn slippers, en het gezicht erbij ik zag het al voor mij. We lippen bergjes op en ik liep daar op mijn slippers. Als die leeuw wat doet ben ik niet snel weg. Hier heb ik goed over na gedacht haha. Wat een gave ervaring was dit. We gingen op het gegeven moment ook met de leeuwen op de foto wauw wauw wauw. Ik kan niet geloven dat ik dit heb gedaan. Ongelofelijk. Na het lopen met de dieren zijn we de safari gaan doen. We gingen door verschillende hekken heen, omdat de leeuwen niet bij de giraffen etc. kunnen zitten. Toen we bij de leeuwen aankwamen begon de mannetje leeuw te gapen en ik bleef klikken met mijn fototoestel. Wat was dit gaaf zeg. We hebben van alles gezien alleen niet de big five. Ze hebben namelijk al geen luipaard. We hebben een rit van 3 uur gehad. De dieren waren erg actief, omdat het bewolkt was. Als het bewolkt is zijn de dieren meer actief, omdat ze dan geen schaduw op hoeven te zoeken. Op het einde mocht je op de olifanten zitten. Hier moest je natuurlijk wel voor betalen. Aangezien ik dit al in Thailand had gedaan hoefde ik dit niet nog een keer te doen. We hebben hier geluncht en zijn vervolgens naar onze slaapplek gegaan. Wat een rit ik was zo moe, blij dat we aan waren gekomen. Er waren meer mensen in het huisje. Er waren drie groepen die een safari aan het doen waren. Met de meeste mensen gingen we in de avond op stap. Er was een strand café dichtbij waar ze altijd naartoe gaan als ze op safari zijn de gidsen. Hier heb ik beerpong gespeeld. We hadden bijna gewonnen haha. Vervolgens gaan slapen, want we moesten er om 4 uur uit.

Dag 39 zondag 28 december
Vandaag konden we kiezen om naar een berg te gaan waar je in kan klimmen, kruipen etc. Dit heb ik al eens gedaan dus wilden ik niet nog eens doen en daarbuiten al die krappen ruimtes vind ik maar niks. Wij zijn naar de dierentuin gegaan. Het was een gezellig dagje. We hebben lekker rondgelopen in het park. Je kon ook de cheeta’s aaien. Dit wilde ik natuurlijk wel doen. Dit was zo gaaf en ze voelen heel zacht aan. Deze cheeta’s zijn geboren in de zoo, vandaar dat je ze kan aaien. Een luipaard kan niet getemd worden die is te wild. Met de rest van de dieren kan het wel. Rond 13.00 uur zijn we terug gereden en om 19.00 uur waren we weer terug bij het vrijwilligershuis. Vanaf vandaag zou ik daar weer een week slapen, totdat mijn ouders aan zouden komen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanity

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 7832

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 30 November -0001

Vrijwilligerswerk en Reizen in Afrika

Landen bezocht: